Kajakbibliotek

Klubbens kajakbibliotek

I stedet for at ligge næsten ubrugt i aflåst skab har vi besluttet at lade vores kajakbøger, DVD-er og videoer komme i omløb, så alle kan få glæde af dem. Ib har påtaget sig jobbet som bibliotekar, og alle udlån skal gå igennem ham.

(Færgevej 48 i Kragnæs, tlf 62531003, email mib.kleven@mail.dk). Lånetid 1 måned som hovedregel.

Vi har følgende:

Bøger /hæfter

Havkajakroer / Ungdomsringen. (Hvad enhver, der er blevet frigivet bør kunne og vide).
Havkajakinstruktør / Ungdomsringen. (Teori og teknik, der kræves til instruktør-eksamen).
Karin Mentzing: Långfärdskajak. (Utrolig flot og fagligt meget givende bog. Svensk).
Vikingeskibshallen i Roskilde 1991: Kajakker. (Især om den grønlandske kajak)

Tidsskrifter

’Padling’ / Norsk. 6 nr om året. Flot med teknik, turbeskrivelser og test af både og udstyr.
'Havkajakinfo’ / Medlemsblad for ’Havkajakroerne’, der bl.a. laver gode kurser og stævner.

DVD-er

Kajakopvisning/Marstal kajakklub. September 2004.

Nigel Foster: Sea Kayaking Series:

Getting started.
Essential strokes
Directional Control
Rescues
Forward Paddling
Rolling and Bracing

Serien er det bedste instruktive og omfattende materiale om kajakteknik, der findes.

Sea Kayak Safety. Wales. Diverse redningsteknikker – også vist i høj sø.
The Kayak Forward Stroke. Grundigt om grundtaget, rotation, pagaj, fejl m.m.
This is the Roll. Standard grønlandsk rul, storm rul, 'reverse sweep' rul. Cheri Perry & Turner Wilson.
Simplifying the Roll. Helen Wilson.

VHS Videoer

Kayak Roll. Grundig gennemgang af grønlændervendingen. (C to C).
Sea Kayaking. En bred begynderindføring i kajaklivets teknikker og glæder.