Ibs langturstips

Vi er nu heldige her på Ærø - ikke blot har vi rigtig mange turmuligheder både fra Marstal og Ærøskøbing - vi har også flere færger, der hurtigt kan bringe os endnu længere væk og i forskellige retninger. Det kræver blot en af de små kajakvogne og to remme, og så triller man om bord sammen med biler og andet godtfolk, triller ud igen til det nærmeste vand og fortsætter ad vandvejen. Kajakvognen kan skilles ad, kan sammenlagt ligge på agterdækket, og hjulene ligge under dæk eller bag sædet.

Og det er ikke kun ved færger man har brug for den lille smarte vogn: En fuldlastet kajak er simpelthen for tung at bære for to bare mere end en halv snes meter, og ofte er der et stykke vej op til campingplads eller andet overnatningssted. Selv alene kan man løfte den tunge kajak op i den ene ende, anbringe den på vognen, der jo kan stå selv, hive lidt frem og tilbage for at få den nødvendige og rigtige balance, hvor forenden skal være tungest, og voila kan man trække over stok og sten og adskillige km. Kajakvognen er for længst blevet fast bestandel af mine langture.

Se nu forleden! Ingen havde meldt sig til klubbens overnatningstur (vejret var også grimt blæsende og fra VNV). Så jeg tog med færgen fra Søby til Fåborg og fik en rigtig medvindstur helt til Svendborg med flotte himler og sus i skørterne. Lå så på Vindebyøre campingplads (og her skal kajakken trilles op en 200 m til selve pladsen - umuligt uden kajakvogn), og dagen efter kunne jeg fortsætte rundt om Tåsinge og så Ø-hoppe hjem til Kleven. En 2-dages tur med nye horisonter kunne f.eks. være med færge til Fåborg, rundt Tåsinge og hjem med færge fra Svendborg. Tænk også på hvor gode muligheder vi har for at komme til Sønderjylland med Fynshav færgen. Flensborg Fjord og Tyskland er slet ikke så langt væk!

På længere ture skal der bruges tid (og penge) på de besværlige biltransporter med helst en bil i hver ende, hvis man ikke som alenedeltager skal ud og blaffe eller bruge busser og tog. I sommers gik turen med to gode veninder fra Silkeborg og gennem slusen, nedad Gudenåen, Randers Fjord og ud på det store Kattegat langs Djursland kyst til Ebeltoft. Små 200 km og 9 fantastiske dage. Rigtig flot at starte indenlands og langsomt se horisonterne blive større og større.

Overnatning foregik mest på campingpladser (hver mand sin kajakvogn!), men også på mindre lejrpladser og i år slet ikke på stranden (hvad der ellers er tilladt overalt i Danmark, mindst 50 m fra huse og ikke i telt, dvs under åben himmel, presenning eller lign).

Men vi overnattede også andre steder! I Randers fik vi efter en meget våd dag lov til at overnatte i Randers Kajakklub med varmt brusebad og sauna(!), alskens køkkenfaciliteter og en enestående gæstfrihed. På Djurslands-kysten fik vi tilbud om at overnatte i Bønnerup Sejlklub på deres hyggelige hems, da de nok mente, at vi burde se det blæsende vejr lidt an, inden vi rundede det lunefulde NØ-hjørne. Vi oplevede med glæde det, der er en god dansk tradition: Kajak- og roklubber tilbyder gerne husly og varm gæstfrihed for til gengæld at kunne modtage, når de selv er på tur! Eneste betaling er vores venlige svar på alle disse nysgerrige forespøgsler om vores tur og den altid interesserede snak om kajak og oplevelser!

Sommervejret i år har været en prøvelse med virkelig megen blæst og forbavsende lave temperaturer, og trods megen sol, vind fik vi også en rigtig lang formiddag, hvor regnen bare blev ved og ved. Til sidst skulle der bare ske noget, inden humøret var helt i bund. Vi reddede det ved at have et hurtigt nødtelt med, - 4 pløkker og en teleskopstang, en tændt Trangia og en kop varm kaffe samt en tør trøje, og så var der pludselig overskud igen. Lenze sælger nødtelte uden stænger, hvor man en 6-8 stykker kan ride en styrtskylle af, i en snæver vending er den alsidige presenning god at hive op over hovederne, når frokosten ellers er nok så udpakket, og det pludselig alligevel regner.

Godt gennemtænkt grej finder man frem til med erfaring. Et tætsluttende skørt er guld værd, så man ikke altid er våd og kold, når man kommer op af kajakken, og de tynde termotrøjer fylder ikke meget, selvom der er adskillige med. De robuste kajaksandaler, der både beskytter, når man skal ind på en fremmed og stenet strand, kan også senere på dagen bruges, når der skal spises ude på en listig aftenrestaurant.
Aftensmaden klares ellers normalt ved teltet, og 2 Trangiaer er mere end dobbelt så godt som en, når der skal bruges 2 blus til aftensmaden. Trangiaen er lidt langsom i starten, men altid stabil og god også i blæsevejr, og det er kun kokkenes manglende kreativitet, der gør madlivet primitivt.

Kort er vigtige. Nogle foretrækker søkort, men jeg sværger mest til 1.50.000, - kort, der nu tildags er svære og dyre at skaffe, og der skal mange til for at dække 200 km. En rigtig god løsning er at anskaffe "Havkajak - din guide til Det Sydfynske Øhav", som giver inspiration og information om dette unikke farvand.

Det store 'must' disse år for kajakfolk er at komme til New Zealand, Tyrkiet og Seychellerne. Men hvorfor bruge alle disse penge og andres kajakker, når vi i vores eget land har hele 7.500 km at gå på opdagelse i? Og jeg garanterer, at der er masser af plads og vild og skøn natur og masser af fine oplevelser derude langs kysterne  - Danmarks eneste rigtige vildmark.

/Ib